• photo ۲۰۱۸-۰۳-۲۶ ۲۱-۵۵-۲۳
  • photo ۲۰۱۸-۰۳-۲۶ ۲۱-۵۴-۲۴
پرینت

گزارش صعود آبشار سنگان و قله چشمه شاهی

طبق فراخوان قبلی همنوردان گروه ساعت 5:30 صبح جمعه 10 دیماه 1395 در میدان فردوسی جمع شدن بعد از خواند نماز صبح در محل تجمع ساعت 06:00 با یک دستگاه میدل باس بسمت جاده کن حرکت کردیم در مسیر حرکت تعدادی از همنوردان را هم سوار کردیم ، تا روستای سنگان پایین اوضاع جاده خوب بود ولی از آنجا تا روستای سنگان بالا مسیر را برف زیادی فراگرفته بود که مجبور شدیم بین راه مسیر را تا امام زاده قاسم پیاده طی کنیم که وقت زیادی از ما گرفت بطوریکه بعد از قدری استراحت در امام زاده ساعت 09:00 ازامام زاده به سمت آبشار حرکت کردیم ، مسیر تا آبشار پر برف و زیبا بود بطوریکه جای برای مخفی شدن خرگوش ها و کبک ها نگذاشته بود بنابراین به راحتی روئیت میشدن. ساعت 11:00 به آبشار رسیدیم . بعد از صرف صبحانه و گرفتن عکس های یادگاری ساعت 12:00 بسمت قله پهن حصار حرکت کردیم ، بعلت تردد کم کوهنوردان در این قسمت مسیرحرکت همنوردان به کندی صورت گرفت . بعد از حدود یکساعت و نیم برفکوبی به دو راهی قله چشمه شاهی و پهن حصار رسیدیم . ساعت حدود 13:30 بود . زمان برای صعود قله پهن حصار نداشتیم . تصمیم بر این شد که قله چشمه شاهی را صعود کنیم .حدود ساعت 14:20 به قله چشمه شاهی رسیدیم بعد از گرفتن عکس های یادگاری گروه بسمت پایین حرکت کرد، قراربر این بود بعد از رسیدن به دو راهی برای صرف ناهار گروه استراحتی داشته باشد ، دو نفر از همنوردان زودتر به محل مورد نظر رسیدند.

برای استراحت کوله پشتی های خود را زمین گذاشتند. ما که با فاصله ای داشتیم به محل میرسیدیم . متوجه فریادهای کمک یکی از این دو همنورد شدیم. بسیار نگران شدیم و بسرعت خود را به همنوردمان که فریاد میزد میرساندیم . من در انتهای گروه بودم . بسیار شکه شدم.!! میسر نرمال بود چه اتفاقی ممکن بود رخ داده باشد.!! بسرعت خود را به بقیه همنوردان رساندم در حین نزدیک شدن میشنیدم که نام یکی از همنوردان را میگفتند که داخل چاه افتاده .! گیج شده بودم چاه !! اینجا!! بالاخره رسیدم و دیدم بله ظاهرا بدست جویندگان گنج حفره ای به عمق حدود 12 متر کنده شده بود و بعلت بارش چند روزه برف دهانه حفره کاملا بسته شده بود ، و این همنورد نگون بخت ما زمانی که خم میشود تا لیوان خود را از کنار کوله پشتی بردارد به داخل حفره سقوط میکند. خوشبختانه فرد سقوط کرده بهوش بود با کمک همنوردان و استفاده از طناب های انفرادی موفق شدیم فرد مسدوم را از چاه خارج کنیم. بعد از کمی مداوا و معاینه سطحی مسدوم شکستگی وجود نداشت و جراحات سطحی را پانسمان کردیم و تنها نگرانی ما درد شدید مسدوم از ناحیه کتف بود . به هر ترتیبی بود مسیر را بسمت پایین ادمه دادیم ، ساعت 19:00 سوار وسیله نقلیه شدیم و به تهران برگشتیم . بعد از معاینه همنورد مسدود توسط پزشک بجوز کشیدگی رباط کتف مشکل خاص دیگری وجود نداشت ، خدا را شکر.

تهیه گزارش : مجید دلنوا

محل وقوع حادثه در مسیر برگشت

نظرات

+2 #13 علیزاده در تاریخ: پنج شنبه 16 دی 1395 ، ساعت 08:10 ب ظ
سلام . تشکر از آقای دلنوا بابت چینش یک برنامه زیبای زمستانی مفرح . درکنار دوستان با صفا هم لذت بردم و هم به تجربیاتم اضافه شد . انشاا.. تا زمستان تمام نشده چند صعود سنگین همراه درکیری بابرف و کولاک را برنامه ریزی نمایید.

+4 #12 علیزاده در تاریخ: پنج شنبه 16 دی 1395 ، ساعت 08:10 ب ظ
سلام باتشکر ازرهنمود جناب آقای دلنوا . چند نکته را لازم میدانم به همنوردان یادآور شوم . 1-همه قوانین کوهنوردی لازم الاجراست ولی نحوه اجراء و تفسیر آن در کوهستان ممکن است توسط سرپرست بدلایلی دستخوش تغییراتی گردد. 2- وقتیکه قبول میکنیم در قالب تیم در برنامه ای شرکت کنیم ؛لازم است از حرکات انفرادی جدا خودداری گردد. 3-سرپرستان برنامه برحسب شرایط جوی و زمان و توان افراد برنامه را چینش مینمایند. 4-درارتفاع بر احساسات خود غلبه کنیم.پشت هر حرکتی اندیشه ای نهفته. 5-گاها برخی حرکات خاص و تصمیم گیریها جهت بالا بردن توان و فن کوهنوردی افراد اتخاذ میشود. اگر قرارباشه آسه بریم آسه بیاییم قطعا کوهنورد مجربی نخواهیم شد البته با رعایت احتیاط. 6-برحسب منطقه و نوع صعود تجهیزات کافی و لازم را همراه داشته باشیم .برخی دوستان کفش مناسب فصل همراه نداشتند که همین امر موجب نفوذ رطوبت به پا میشود. 7-همراه داشتن طنابچه انفرادی با یک عدد کارابین را همواره یادآور شده ایم که ارزش آنرا در این برنامه حس نمودیم. 8-برخی دوستان برا اولین باربا یک برنامه زمستانی درگیر میشدند.از آنجا که اوین تجربه ایشان بود؛ بهتر بود قبل صعود از آقای دلنوامشورتهای سودمندی را میگرفتندو یا مطالعات کوتاهی در خصوص کوهنوردی میکردند.. 8-در صعودهای قبلی و همین برنامه هم دوستانی را داشتیم که تعریف برنامه را اشتباه متوجه شده بودند . تعریف برنامه یکروزه یا نیمه سنگین و گاگشتی .. را آشنا نیستند و برحسب تعریف و ذهنیت خود حضور مییابند. البته این مورد بیشتر متوجه شخص آقای دلنوا میگردد که جدای از معرفی برنامه در سایت ، چند خطی هم توضیحاتی در خصوص کلیات صعودمرقوم فرمایند . البته مجدد یادآوری میشود کلیات ، چون جزئیات برحسب شرایط در منطقه صعود ممکن است تغییرکند. موارد بسیار است و از حوصله دوستان خارج . فقط خواستم اول بخود و سپس به همنوردان عزیز یادآورشوم مطالعات و تحقیق خود را بیشتر کنیم و در کوهستان آن آموزه ها را تجربه و تحلیل نماییم که راهیست برای لذت بردن از طبیعت و بالابردن علوم کوهنوردی. ممنون از این که حوصله کردید.

+1 #11 علیزاده در تاریخ: پنج شنبه 16 دی 1395 ، ساعت 06:10 ب ظ

+4 #10 سجّاد براتي در تاریخ: چهارشنب 15 دی 1395 ، ساعت 03:10 ب ظ
نقل قول از دلنوا:
سلام همنوردان عزیز
از آقای براتی تشکر میکنم که نقطه نظراتشان را مطرح کردند. ولی فکر میکنم در حادثه پیش آمده کسی مقصر نبوده و چون اولا اعلام شده بود که تیم صعود قله خواهد داشت پس کسانی که به قله نمیایند باید منتظر بقیه باشند . دوم اینکه حادثه در هر زمانی ممکن بود رخ دهد .نه فرد حادثه دیده و نه زمان بندی تاثیری در این اتفاق نداشت. عمیلات نجات ما در روشنایی کامل بود . ما در آخرهای مسیر برگشت به تاریکی خوردیم . اون هم طبیعی بود. نجات فرد مسدوم از ما زمان گرفت.
جا دارد در پایان از صبر و همکاری همه همنوردان تشکر و قدردانی نمایم مخصوصا آقایان علیزاده و احمدی کوشکی.

با تشكراز آقاي دلنوا
البته منظور من دنبال مقصر گشتن نيست بلكه تقصير را پذيرفتن و عبرت گرفتن است كه هيچ يك از ما معصوم نيستيم كه خطا نكنيم ولي شايسته اين است كه بتوانيم از اشتباهمان، پله‌اي براي صعود بسازيم، كه اين حاصل نمي‌شود مگر با پذيرفتن اشتباه و پرهيز از آن در آينده.
بيش از اين راجع به اين موضوع ختم به خير شده، صحبت نمي كنم كه گفتمان ما به جدل تبديل نشود.

+6 #9 مرتضائی در تاریخ: چهارشنب 15 دی 1395 ، ساعت 02:10 ب ظ
بنام خدا
روزها می گذرد
آن چه بگذشت نمی آید باز
اولین حضور من در جمع دوستان با برنامه صعود به آبشار و قله چشمه شاهی رقم خورد بسیار خرسندم که با گروه سلام همنورد اشنا شدم ، خداروشکر از اینکه همنورد خوبمون دچار اسیب جدی نشدند ، از همه دوستان بالاخص جناب آقایان دلنوا ، علیزاده و احمدی تشکر می کنم .

+5 #8 راهله محتشم در تاریخ: چهارشنب 15 دی 1395 ، ساعت 01:10 ب ظ
برنامه چشمه شاهی یک برنامه خاص بود یه فرصت برای اینکه هرکس داشته های خودش رو محک بزنه و نقاط قوت و ضعف خودش رو بشناسه و برد با کسی هست که از این اطلاعات خوب بهره ببره واگرنه همون انسان قبل از برنامس
.و یک اتفاق با شکوه لطف خداوند در تمام طول برنامه بود به لطف خدا این برنامه افراد با تجربه توی تیم زیاد داشتیم و حادثه ای که اتفاق افتاد با همه فشارش اونقدر به خیر تموم شد که تو ماشین بتونیم در موردش بخندیم
و در پایان نکته کلیدی همه آموزه های این برنامه اینه که درورزش کوهنوردی اتخاب یا تصمیم صرفا باید از روی عقل باشه و هر کجا احساسمون رو در تصمیم دخیل کنیم با آغوش باز به استقبال خطر رفتیم

+6 #7 هادی در تاریخ: چهارشنب 15 دی 1395 ، ساعت 12:10 ب ظ
سلام
برنامه بسیار خوبی بود و جا دارد از زحمات مسئولین کمال قدردانی را داشته باشیم.
هر ورزشی خطراتی دارد و کوهنوردی هم از این قانون مستثنی نیست.
الحدلله که مشکل حادی پیش نیامد و مشکل بوجود آمده با درایت و تلاش مسئولین به خیر گذشت.
خدا را شاکریم که توفیق استفاده از مواهب الهی را با حضور در چنین گروهی ارزشمندی به ما عطا فرمود.

+10 #6 مزدک در تاریخ: چهارشنب 15 دی 1395 ، ساعت 11:10 ق ظ
عرض سلام و ارادت خدمت همه رفقا، برنامه بیاد ماندنی شد، تشکر از دست اندر کاران برنامه، خدارو شکر حادثه به خیر گذشت اما تجربه ای که من کسب کردم همراه داشتن طناب انفرادی در برنامه های کوه نوردی است، اگر طناب به اندازه کافی در اختیار نیود بالا آوردن آقا مهدی از ته چاه بسیار زمانبر تر می شد، به بقیه دوستان هم پیشنهاد می کنم منبعد طناب انفرادی در برنامه ها همراه خود بیاورند. یا علی

+5 #5 دلنوا در تاریخ: چهارشنب 15 دی 1395 ، ساعت 10:10 ق ظ
سلام همنوردان عزیز

+8 #4 فهیمه امینی در تاریخ: چهارشنب 15 دی 1395 ، ساعت 10:10 ق ظ
سلام و خدا قوت به همه همنوردان
حادثه هر زمانی ممکنه پیش بیاد مهم دقت نظر و عبرت گرفتن ماست.
متشکرم از آقای دلنوا و سایرین که برنامه خوب و لذت بخشی رو ترتیب دادند. همچنین سپاس ویژه از آقای احمدی، ایشان در حادثه ای که پیش آمد انصافا زحمت زیادی کشیدند، هم از نظر اقدام به موقع و هم حفظ و تقویت روحیه تیم.
امیدوارم در آینده شاهد حوادث اینچنینی نباشیم و همه سلامت در کنار هم روزهای ورزشی خوبی داشته باشیم

+6 #3 سجّاد براتي در تاریخ: سه شنبه 14 دی 1395 ، ساعت 09:10 ب ظ
سلام مجدد
تا آنجايي كه من ياد دارم سرپرست محترم برنامه گفتند حد اكثر تا ساعت 2 و 10 دقيقه هر كجا بوديد برگرديد اما ايده‌ي اشتباه «حالا كه تا اينجا اومديم ي قله‌اي بزنيم و از قله زدن بي‌نصيب نمونيم» عنوان شد كه همين تخطي از دستور به حق و علمي سرپرست است و اگر در همان محل جدا شدن اجباري ما، همگي اطراق مي‌كرديم و نهار صرف و نماز اداء مي‌شد، و دو دوست ما هم جلوتر نمي‌رفتند، نه سقوطي بود و نه بازگشت ديرهنگام كه ديگران مدت زيادي در پاي كار و كنار ماشين منتظر باشند.
البته خدا رو شكر كه هيچ مشكل خاصي براي هيچ كس پيش نيومد و چه خوبه كه درس عبرت بگيريم و اشتباهمان را توجيه نكنيم.
اميدوارم حرف من ناراحت كننده براي دوستان نباشه بخصوص عزيزاني كه خودشون مي‌دونند.

+4 #2 سجّاد براتي در تاریخ: دوشنبه 13 دی 1395 ، ساعت 12:10 ب ظ
خداقوت
خدا رو شكر كه يك برنامه خوب و عالي ديگه رو به خوبي و خوشي اجرا كرديم و اون مشكل پيش اومده هم به لطف خدا ختم به خير شد.
البته بهتره من و همه دوستان از اين حادثه درس عبرت بگيريم؛
اول اينكه حتي المقدور از جمع گروه فاصله نگيريم و تنها نشيم.
دوم اينكه به قانون طلايي ساعت 14 عمل كنيم تا در بازگشت دچار مشكلات عديده نشيم.
چراكه كوهنوردي صرفا قله زدن نيست، بلكه ورزشي است گروهي براي حفظ و ارتقاء سلامتي، همراهي و همياري با يكديگر و...

به اميد صعود و فرودي خوب و به يادماندني ديگر
-------------------------------------------------------------
جواب: سلام همنورد عزیز دو موردی که فرمودید را با توجه به ابنکه شما پایین بودید توضیح میدهم .
مورداول جدا شدن دوستان با هماهمنگی سرپرست صورت گرفته بود .
در مورد دوم هم ساعت 14:20 دوست روی قله بودن معمولا با توجه به شرایط محیط سرپرست میتواند اندکی زمان را افزایش یا اگر هوا خراب باشد حتی زمان را به کمتر از 14:00 کاهش دهد.

+9 #1 رضا در تاریخ: دوشنبه 13 دی 1395 ، ساعت 12:10 ق ظ
سلام و درود بر همه عزیزان همنورد...
برنامه بسیار عالی و جدابی بود.. تشکر ویژه از دست اندکاران برنامه که همیشه انتخابهای خوب و عاالی دارن ..
یک روز خاطره انگیز دیگه در کنار دوستان عزیز در دامن کوه رقم خورد و خداروشکر که آقا مهدی پشکل جدی براش پیش نیومد... :lol: ;-) 8)

ارسال نظر

لطفا موازین شرعی و عرفی را در گذاشتن نظراتتان رعایت فرمایید.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

علاقمندان ساکن تهران برای اطلاع از برنامه های گروه سلام همنورد در تهران می توانند با ارسال نام و نام خانوادگی خود به سامانه پیامکی به شماره ۱۰۰۰۳۳۵۱۶۶۲۷۴۶در لیست اطلاع رسانی گروه اضافه شوند

کلیه حقوق این سایت به گروه سلام همنورد متعلق است| Copyright © 1392 salamhamnavard.com